De cursus RijnSportPatent (RSP)2005-2006
Deel II

Deel II
naar Deel III
Home


Derde reis,   het gaat al wat beter!


De derde reis, we hebben weer het grotere schip en dus meer ruimte voor onze aktiviteiten. We werken weer in groepen, afwisselend krijgen we dus ook de kans om aan de knuppel te zitten. Dat is toch steeds weer een indrukwekkende ervaring om dat grote schip door de vaargeul te loodsen.

Menigeen zit likkebaardend naar die mooie apparatuur te kijken. Hiernaast een foto van een klein deel van de stuurstand, dit zie je direkt voor je als je vanuit je positie in de stuurstoel iets naar beneden kijkt.

Op de foto staan de namen van de instrumenten aangegeven. (De pook van de rivierpiloot waar je mee stuurt zit wat meer naar onder buiten de foto).
Op die manier heb je met een snelle blik overzicht zowel naar buiten als op de techniek binnen. En wees eerlijk zo'n mooie radar zul je op een jacht niet gauw tegenkomen.
Voor de liefhebbers, bel RadioHolland en neem vooral je creditcard mee!
stuurstand

komische duo?
Laat ik tusendoor even onze slavendrijvers aan de lezers voorstellen:
links op de foto de cursusleider Rob van de SAW, rechts geeft STC docent Klaus een demonstratie van het varen op de Rijn "zonder stress", zoals hij niet nalaat regelmatig op te merken.
Ad, motortechniek Motor-expert aan boord!
Deze derde reis vaart de motor-expert Aart weer mee.
Hij geeft enkele presentaties over de motortechniek aan boord en de scheepselektra.
Daardoor krijgt iedereen de kans om meer te leren over de werking van zijn motor en hoe optredende storingen te lijf te gaan.

Bijkomend voordeel van de meevarende expert is dat iedereen ruimschoots de kans krijgt om in een ontspannen sfeer vragen te stellen over de eigen motor en andere techniek aan boord. Daar wordt natuurlijk grif gebruik van gemaakt.
presentatie maken Van de deelnemers aan de cursus wordt veel verlangd. Niet alleen dat je volgens een strak rooster de lessen gaat volgen, maar ook zelfwerkzaamheid is van belang omdat je volgens Klaus op die manier meer bij de stof betrokken raakt en het beter kunt onthouden.
Daarom krijgen we per groepje van 4 personen opdracht om een PowerPoint presentatie te maken van een opgegeven onderwerp.
Dat zorgt voor onderling overleg om iets van de stof te "bakken" en er wordt soms op ludieke wijze uitleg gegeven over een bepaald onderwerp.
Omdat er diverse laptops meegenomen zijn is het geen probleem dat iedere groep aan de slag kan.

Op zondagmiddag volgt dan de presentatie wat weer de nodige discussies uitlokt. Daar leer je veel van.
dekwerk

uitleg
Het weer is wat beter dan vorige reis en we kunnen weer aan dek de naamkaartjes uitleggen. Tussen de sneeuwbuien door leggen we samen een touw in de vorm van de bochten van de rivier en proberen de plaatsnamen die we inmiddels al aardig kennen op de juiste plek te leggen.

En zie, dat gaat deze reis al een stuk beter!
Dat steeds weer oefenen begint resultaat op te leveren.
Klaus geeft uitleg over de bochten en de gronden en hoe je op een veilge manier met je bootje langs die gevaren kunt manouvreren. Naar de marifoon luisteren of een duwstel zich voor een bocht meldt geeft je de kans om tijdig je plan te trekken.

Tussendoor doen we binnen in de comfortabele warme salon een paar examentests waarbij we diverse vragen moeten beantwoorden op gebied van Reglementen, kennis Rijn en de plaatsnamen langs de river.
Het valt niet mee om dan zo uit je hoofd de plaatsen en gronden bij de juiste KM paal te krijgen, maar,al doende leert men.

Nog een reis te gaan en het valt op dat iedereen zo zijn eigen systeem heeft om de namen op een rijtje te kunnen onthouden. Waar de een alles op volgorde op een enorm lange behangrol heeft geschreven, maakt de ander gebruik van riviervakken van bij elkaar horende plaatsen en bruggen.
op de rivier

Tot slot nog een sfeerplaatje van de scheepvaart op de rivier.  Inmiddels weten wij als deelnemers aan de cursus al waar wij met ons bootje moeten varen, en weet u dat ook..?
        Naar boven